Kilka słów o linach na jachcie
Kto raz złapał bakcyla żeglarstwa, ten o linach musi wiedzieć wszystko. Lina na jachcie stanowi serce i obiekt, bez którego po prostu nie ma żeglugi. Dlatego adepci uczą się pilnie, która lina jakie ma przeznaczenie, jak je zwijać, by zachować maksimum bezpieczeństwa oraz co równie ważne - opanowują dziesiątki mistycznych, żeglarskich węzłów i splotów. Jakie zadania pełnią jachtowe liny i ile jest ich na przeciętnym jachcie? Co warto wiedzieć na ich temat? Oto kilka ciekawostek.
Liny na jachcie - o co chodzi?
Liny były w użyciu na jachtach i okrętach niemal od początków żeglarstwa. Wytwarzane z dostępnych lokalnie surowców, głównie skór i ścięgien oraz mocnych włókien roślinnych, pozwalały cumować okręt, stawiać żagle i wykonać dziesiątki innych, niezbędnych na morzu czynności.
Wiek XVII przyniósł odkrycia geograficzne i nowe zasady żeglowania. Od tej pory surowców do wytwarzania lin było tylko kilka, w tym bawełna, konopie, kokos, sizal. Wszystkie te naturalne materiały charakteryzowała wysoka, a jednak ograniczona trwałość.
Dopiero w drugiej połowie XIX wieku pojawiły się materiały syntetyczne, które pozwoliły na wytwarzanie o wiele bezpieczniejszych i trwalszych lin. Dzisiejsze jachty mają olinowanie z aramidu, poliestru, polietylenu, Vectranu. Stworzono też doskonalsze metody wyplatania żeglarskich lin, co dodatkowo poprawiło ich trwałość i funkcjonalność.
Liny nierdzewne
Liny nierdzewne wykorzystuje się szczególnie często do want i sztagów. Co oznaczają te tajemnicze słowa?
Wanty to liny stabilizujące maszt. Powleka się je warstwą cynku, mającą właściwości antykorozyjne Dzięki temu wanty nie wymagają zbyt częstych wymian - choć oczywiście powinny podlegać regularnej konserwacji. Wyróżnia się kilka rodzajów want, a och nazewnictwo i przeznaczenie mogą się wydawać nieco skomplikowane - szczególnie na początku przygody z żeglugą.
Sztagi również stabilizują maszt, jednak biegną od niego aż do sztagowników mocowanych bezpośrednio na pokładzie jachtu. Tutaj także potrzeba mocniej liny. Dawniej używano w tym celu sznurów konopnych, dziś są to liny nierdzewne.
Współczynnik wydłużenia lin
Bardzo ważnym pojęciem z zakresu jachtowej "linologii" jest też współczynnik wydłużenia lin. Dotyczy on każdego rodzaju liny, zarówno z tworzyw sztucznych, jak i cynkowanych lin nierdzewnych. Podawany przez producenta współczynnik określa, o jaki procent swojej długości rozciągnie się lina, gdy zostanie poddana silnemu obciążeniu.
Ta wiedza jest niezwykle istotna podczas dobierania lin. Może się okazać, że kupiony i zamocowany odcinek liny ostatecznie, w użyciu, okaże się sporo dłuższy (nawet o kilkadziesiąt centymetrów!) i na przykład zahaczy o coś, o co nie powinien.
Żeglarstwo wymaga więc rozległej wiedzy z przeróżnych obszarów - fizyki, materiałoznawstwa. To hobby dla osób, które lubią nie tylko czuć wiatr i bryzę, ale też stale pogłębiać swoją wiedzę i podnosić kwalifikacje. Dlatego zdobycie wysokich patentów żeglarskich wcale nie jest proste - wiąże się z wieloma godzinami praktyki i egzaminami teoretycznymi.
Materiał mógł powstać dzięki firmie Inoxa.pl, w której ofercie znajduje się m.in.liny nierdzewne. Więcej na www.inoxa.pl.