Polaris Scambler - nie tylko efektowny, ale i efektywny
Na polskim rynku, quady wzbudzają dwojakie skojarzenia - myślimy albo o ciężkich maszynach przeprawowych, albo o lekkich sportowcach, służących do szybkiej jazdy terenowej. Tymczasem na rynku funkcjonuje jeszcze jedna nisza, która łączy w sobie cechy obu wymienionych segmentów. Takie właśnie są quady Polaris Scambler.
Największe przeprawówki, wyglądem przypominają małe czołgi. Na samym designie nie kończą się jednak porównania do ciężkiego sprzętu militarnego. Modele te, z całą pewnością nie zaspokoją potrzeb osób, które lubią przemieszczać się szybko. Wynika to zarówno z masy tego typu quadów, jak i charakterystyki napędu i zawieszenia, elementów podporządkowanych leniwemu pokonywaniu terenowych przeszkód. Po drugiej stronie mamy napędzane na tylną oś "latające pająki" - modele, które mają w jak najkrótszym czasie pokonać rajdowe odcinki specjalne. Nie nadają się do ciężkich przepraw, ale zapewniają masę sportowych emocji. Quady Polaris Scambler zlokalizowane są gdzieś pomiędzy - dojadą tam, gdzie polegnie każdy sportowy model i zrobią to znacznie szybciej niż typowa przeprawówka.
Scambler - hołdując historii
Określenie "scambler" ma swoje korzenie w historii powojennej, kiedy na popularności zaczęły zyskiwać terenowe wyścigi motocyklowe. W tamtych czasach, producenci nie dostrzegali jeszcze potencjału, jaki tkwił w tym segmencie rynku. Kierowcy musieli zatem polegać na seryjnych maszynach, poddanych nieznacznym modyfikacjom. Nieznacznym, bo te ograniczały się do zastosowania ogumienia o bardziej terenowej rzeźbie bieżnika, przeniesieniu wydechu w okolice górnej części ramy i podniesieniu błotników.
Dziś, tego typu maszyny określamy mianem enduro. Wtedy, funkcjonowała nazwa scambler. Obecnie, quady Polaris Scambler są jednymi z nielicznych pojazdów, których nazewnictwo nawiązuje do początków wyścigów terenowych. W tym przypadku, hołd dla historii to jednak jeszcze nie wszystko. Nazewnictwo tych niezwykłych pojazdów jest też idealnym odzwierciedleniem ich charakteru.
Sportowy i terenowy - taki właśnie jest ten quad
Konstrukcja quadów Polaris Scambler opiera się o ramę i zawieszenie, przeszczepione wprost z modeli sportowych. Stąd właśnie biorą się stosunkowo kompaktowe wymiary tych modeli. Z przodu, producent zastosował dobrze znany układ, bazujący na kolumnach McPhersona. Z tyłu mamy do czynienia z pojedynczym elementem amortyzująco-resorującym, zaopatrzonym w regulację napięcia wstępnego.
Ciekawostką jest układ przeniesienia napędu. Moc silnika standardowo trafia na koła osi tylnej, za pośrednictwem tradycyjnego łańcucha. W razie potrzeby, kierowca może dołączyć napęd osi przedniej. Odbywa się to za pośrednictwem wałka, który łączy się z elektro-magnetycznym mechanizmem różnicowym. W razie potrzeby, dyferencjał może zostać zablokowany w stu procentach. Takie rozwiązanie spotykamy tylko w quadach Polaris Scambler.
Nietypowy układ przeniesienia napędu okazuje się bardzo skuteczny, zarówno w terenie, jak i na szybkich szutrowych odcinkach. Jego cechą charakterystyczną jest niezwykle niska masa, co ma niebagatelne znaczenie w przypadku quadów o sportowych aspiracjach.
Partnerem materiału jest firma Skutery-krakow.pl oferująca m.in. quady Polaris Scrambler.